Golf

Volkswagen Golf MK6

Od samego początku Golfa, czyli od lat 70. ubiegłego wieku, niemal na każdym kroku Volkswagen przekonywał swoich klientów, że ewolucja jest o wiele lepsza od rewolucji. Przykładem tej strategii oprócz Passata był Golf - wzorowy przedstawiciel segmentu kompaktowych hatchbacków. Ewolucję stylistyczną widać od samego początku rynkowej obecności tego modelu aż do szóstej generacji, która pojawiła się na rynku w 2008 roku.

Volkswagen Golf Mk6 był kolejnym etapem tego procesu. Auto dostało trochę niższy i optycznie szerszy pas przedni z nowym kształtem reflektorów, które mogą być wyposażone w światła do jazdy dziennej wykonane z diod LED. Jest także mniejszy grill, wyraźny znaczek z logo VW oraz dolna część wlotów powietrza ze światłami przeciwmgłowymi, która podkreślała stylistykę przodu. Z tyłu pojawiły się z kolei znacznie większe klosze lamp oraz szyba o nieco ostrzejszych kształtach. W porównaniu z poprzednikiem auto wydaje się odrobinę niższe i szersze.

W rzeczywistości jednak z 4200 mm długości, 1780 mm szerokości oraz 1480 mm wysokości Volkswagen Golf Mk6 jest odrobinę mniejszy od Mk5, przy identycznym rozstawie osi wynoszącym 2578 mm.

We wnętrzu także nie zaszły poważne zmiany. Nadal montuje się plastiki bardzo przyzwoitej jakości, a ich rozmieszczenie jest wzorowe, wszystko, czego się szuka, znajduje się pod ręką, obsługa podstawowych funkcji jest intuicyjna. Na liście wyposażenia dodatkowego Golfa VI generacji znajduje się nawigacja satelitarna, która w najbardziej rozbudowanej wersji wymaga zdecydowanie zbyt dużej dopłaty. System obsługiwany jest za pomocą centralnie umieszczonego dotykowego wyświetlacza.

Kabina pasażerska jest dość przestronna i 4 dorosłe osoby nie będą miały żadnego problemu z zajęciem wygodnej pozycji. Na tylnej kanapie, niezależnie od wersji 3- lub 5-drzwiowej, jest wystarczająca ilość miejsca nad głową. Bagażnik o pojemności 350 l można powiększyć do 1305 l poprzez rozłożenie oparć tylnej kanapy, są to dokładnie takie same dane jak w przypadku poprzednika.

Pod maską Golfa Mk6 montowane są 4- oraz 5-cylindrowe jednostki napędowe. 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l występuje jednak tylko w wersji przeznaczonej na rynek północnoamerykański. W Europie najsłabszy jest silnik 1,4 o mocy 80 KM, a spośród jednostek benzynowych optymalnym wyborem wydaje się 122-konna jednostka 1,4 TSI, która - podobnie jak większość wariantów silnikowych - może współpracować z 6-biegową manualną przekładnią lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Godna polecenia jest legendarna już odmiana GTI, napędzana 210-konnym silnikiem 2,0 TFSI, pozwalającym rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Dla miłośników bardziej ekstremalnych emocji Volkswagen przygotował wersję R wyposażoną w napęd na cztery koła 4Motion. W połączeniu z przekładnią DSG Golf R przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. W obu usportowionych wersjach auto dostępne jest z 3- oraz 5-drzwiowym nadwoziem.

Volkswagen pomyślał także o miłośnikach diesli. Wysłużona jednostka 1,9 TDI została zastąpiona motorem 2,0 TDI, który dostępny jest w 140- oraz 170-konnej wersji. Tę mocniejszą odmianę oznaczono logo GTD. Jest ona świetną alternatywą dla tych, którzy szukają naprawdę zwinnego autka, a nie chcą wydawać zbyt dużo na paliwo. Tych najbardziej oszczędnych ucieszy 105-konny diesel 1,6 TDI BlueMotion Technology, który zadowala się średnio 4,1 l oleju napędowego na 100 km.

Do niewątpliwych zalet Volkswagena Golfa Mk6 można zaliczyć bogatą gamę jednostek napędowych, bardzo wysokie walory praktyczne, świetną ergonomię oraz jakość wykonania. Dla wielu osób wadami mogą być nudnawa stylistyka i odrobinę wyższa cena niż w przypadku aut oferowanych przez konkurencję.

Wersje wyposażeniowe

Dane techniczne

Hatchback

Variant

Cabrio